global-e logo
Search
Close this search box.

Meten is weten?

Deel dit artikel

ICT beheer Monitoring

Meten is weten?

Als ICT’ers krijgen we regelmatig te kampen met meldingen als “de server is langzaam”, “het netwerk is traag” of de aloude klassieker “hij doet het niet”. Dergelijke meldingen zijn vaak gebaseerd op een gevoel. Wanneer een apparaat helemaal niet meer werkt is het eenvoudig om te constateren wanneer het probleem is verholpen. Bijvoorbeeld een zwart scherm dat vervolgens weer beeld geeft is een duidelijke indicator dat iets weer functioneert. Echter wanneer een systeem langzaam is, is het veel lastiger om te bepalen wanneer het probleem verholpen is. Zeker als het ‘vaak’ traag is maar niet constant. Wellicht dat het na wat wijzigingen lijkt alsof alles weer sneller gaat, of wordt het netwerk op dat moment gewoon minder belast?

Traagheid van apparatuur is heel frustrerend voor eindgebruikers, maar is ook een van de lastigste issues om te troubleshooten. Immers zijn er een hoop onderdelen die samenkomen om een beeld op het scherm te toveren. Denk hierbij aan de internetverbinding, rekenkracht van servers, een interne Wi-Fi oplossing en de PC/laptop/thin client waar het allemaal uit moet komen. Wanneer er ergens onderweg een bottleneck plaatsvindt kan het achterhalen van de oorzaak, zonder de juiste tools, zoeken zijn naar een speld in een hooiberg.

Gelukkig geldt ook binnen de ICT, goed gereedschap is het halve werk. Door apparatuur te monitoren op zaken als geheugen, CPU en bandbreedte kunnen we bij Global-e ICT solutions analyseren waar in het netwerk mogelijke issues voordoen. Daarnaast kunnen we door op diverse zaken te monitoren ook preventief actie ondernemen als er afwijkingen bevonden zijn in het reguliere capaciteitsverbruik. Denk hierbij aan apparaten die kritieke temperaturen benaderen, hierbij kunnen we actie ondernemen voordat daadwerkelijke uitval van diensten plaatsvindt. Tot slot biedt het de mogelijkheid om klanten beter te adviseren, bijvoorbeeld voor het afnemen van extra bandbreedte op hun internetlijn als de limiet hiervan regelmatig bereikt wordt.

Met de dienst SystemControl Monitoring bieden we klanten de mogelijkheid om een nog ruimer scala aan apparatuur te laten monitoren. Door bijvoorbeeld ook Access Points, switches en UPS’en op te nemen kunnen we de complete IT-infrastructuur van onze klanten optimaal ondersteunen. Zo kan de status van een UPS accu bijgehouden worden, of kunnen klapperende poorten van een switch sneller geïdentificeerd worden. Tot slot bieden we met SystemControl Monitoring onze klanten zelf ook extra inzicht in hoe hun apparatuur functioneert middels dashboards en rapportages.  Op deze wijze kunnen we gerichter issues identificeren, hebben we meer mogelijkheden om preventief onderhoud uit te voeren en kan er een passend advies uitgebracht worden bij verbeteringen of vernieuwingen van klantomgevingen. Zo blijkt, meten is weten!

Leuk bericht? Volg onze projecten en meer via onze nieuwsbrief!

Deel dit artikel

Meer lezen

De technische ‘kartrekker’ van Marinus Aanhangwagens Gilze

Let’s talk about money!

Van geavanceerde netwerkapparatuur tot betrouwbare pintransacties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.